سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فواید یخ برای جوش صورت و بدن؛ چطور از یخ برای بهبود جوش استفاده

جوش صورت و بدن مشکلی است که تقریبا همه با آن دست‌به‌گریبان‌اند. بعضی افراد شاید فقط در دوره‌ای از زندگی مانند نوجوانی جوش بزنند و بعضی دیگر ممکن است در تمام زندگی‌شان با این مشکل مواجه باشند. راه‌های زیادی برای درمان جوش صورت و بدن یا پیشگیری از آن وجود دارد؛ در این مقاله می‌خواهیم استفاده از یخ برای جوش صورت و بدن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


چون روش‌های شیمیایی ممکن است باعث خشکی پوست یا تحریک آن شوند، خیلی از افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی برای درمان جوش های صورتشان استفاده کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از یخ یا کمپرس سرد است که می‌تواند برای نوع خاصی از جوش مفید باشد. از فواید استفاده از یخ برای صورت می‌توان به ازبین‌بردن کبودی زیر چشم و کاهش منافذ باز پوست اشاره کرد، اما آیا یخ می‌تواند آکنه را برای همیشه از بین ببرد؟

چرا یخ برای جوش صورت مفید است؟

جوش زمانی به وجود می‌آید که چربی و سلول‌های پوست فولیکول مو را مسدود می‌کنند و در نتیجه چربی اضافی و پس‌مانده‌ سلول‌ و باکتری‌ها زیر پوست جمع می‌شوند. ممکن است دیواره‌های فولیکول گیرکرده زیر پوست بشکنند و محتویات آن را به بافت‌های پوست اطراف آن بپاشند. این باعث ایجاد جوش های بیشتری در آن ناحیه از پوست و التهاب می‌شود.

یخ به کاهش قرمزی پوست صورت و ورم پوست و درد در جوش های التهابی مانند کورک و کیست‌ها کمک می‌کند. با این حال، یخ شاید اثر چندانی بر جوش های غیرالتهابی مانند جوش های زیر پوستی، که بیشتر به جوش سرسیاه و جوش سرسفید معروف‌اند نداشته باشد. کمپرس سرد التهاب را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود جوش کمتر به چشم بیاید، اما نمی‌تواند محتویات داخل جوش را خالی کند.

نحوه استفاده از یخ برای رفع جوش در قسمت‌های مختلف بدن

نحوه استفاده از یخ برای جوش صورت

 

جوش ممکن است در هر قسمتی از بدن به وجود بیاید، از جمله صورت، پشت، سینه و سر. فنون مختلف برای استفاده از یخ شاید در بعضی از قسمت‌های بدن بیشتر از بقیه جواب بدهند. این راهنمایی‌های کلی را در هر قسمت از بدن برای درمان التهاب جوش با یخ به کار ببرید:

  • آن قسمت از پوست را با شوینده‌ای ملایم و آب گرم بشویید؛
  • یخ را مستقیم روی پوست نگذارید؛
  • قطعات یخ یا بسته‌ یخ را در پارچه‌ای تمیز بپیچید و بعد روی پوست بگذارید؛
  • یخ را با وقفه‌های 30 ثانیه تا یک‌دقیقه‌ای روی پوست بگذارید؛
  • مراقب باشید که با بسته یخ روی پوست به خواب نروید.

جوش صورت

بسته به اندازه و تعداد جوش ها می‌توان از یک یا چند تکه یخ استفاده کرد. ابتدا ناحیه‌ای را که جوش دارد بشویید و به‌آرامی خشک کنید. سپس یک تکه یخ پیچیده‌شده در پارچه‌ تمیز را به‌مدت چند دقیقه روی جوش بگذارید، بعد به‌مدت یک دقیقه یخ را بردارید و دوباره برای چند دقیقه دیگر بگذارید. این کار را چند بار تکرار کنید. این کار را می‌توانید عصرها یا صبح‌ها انجام دهید. برای جوش هایی که به‌شدت ملتهب‌اند می‌توانید روزی چند بار از یخ استفاده کنید، البته به شرطی که هر بار پوست را از قبل تمیز کرده باشید. اگر تکه‌های یخ ندارید، می‌توانید از کیسه‌های سبزیجات فریزشده نیز استفاده کنید.

منبع: چطور